Dun sur Meusse

14 juni 2017 - Achel, België

Vanmorgen afscheid genomen van de mannen. Membo vertrok eerder, moest nog naar de winkel. Na een kwartier ook afscheid genomen van Marc uit Amsterdam. Die was nog niet klaar met t inpakken van al zijn geavenceerde spullen en t optuigen van zijn superfiets. Wel prachtig allemaal!! Maar mijn uitrusting volstaat ook prima. De heren vonden mijn koffie lekker......

Eerst nog ff langs de bakker voor une baquette et tarte eglece cafe. En toen op weg. Prima temperatuurtje, koga en ik doen ons best in de heuveltjes. Af en toe even flink in zweet en daarna als een speer naar beneden. Soms wel 40 km p/u, maar dan ga ik in de rem, helm vergeten heel suf. De Maas heb ik nu verlaten, niet erg. Nu kan ik om mij heen kijken en genieten van het franse landschap. Pittoreske dorpjes met huisjes met luiken. Elk dorp heeft wel een kerkje, maar geen kroegje. Het is maar goed dat ik selfsupporting ben want er is niets op de route. Ook geen winkel. Gelukkig zat mijn diner van gisteren nog in de tas, maar mijn geld is wel bijna op....

Na 20 km een stop en wie staat mij daar op te wachten..... Membo. Ik trakteer hem nog op een bakkie koffie en ik krijg van hem jam op mijn brood. Ook hij is ooit naar Santiago gefietst, schept toch een band. We nemen nu echt afscheid, hij gaat richting Verdun en ik naar Montmedy.

En.weer tralalala door de Franse heuveltjes, heel warm inmiddels. Vlak voor Montmedy zet ik mijn fiets in de berm voor een hap brood en een cola uit de tas. Mijn water was inmiddels op. En wie komt daar hevig zwetend aangefietst.... Mark... Hij begrijpt niet dat ik hier al zit..... Al zijn apparatuur had t opgegeven behalve zijn kmteller. Hij heeft ook iets in zijn stuur waar hij al zijn apparatuur mee op kan laden. Kaduuk. Hij heeft 60 km gefietst op zijn navigatie en ik 30km met mijn boekje......

Ik ruil mijn routeboekjes om. Vanaf nu rijd ik de route "langs oude wegen" over strak asfalt. Kleine D-weggetjes richting t zuiden..... Nog 1 keer houd ik een korte stop met thee en crackers om vervolgens door te fietsen naar Dun sur Meusse, toch nog Maas. Sta op een visserscamping aan een meertje met allemaal stacaravans. En een klein groen tentje. Ik dus!

Soep in de pan daarna chili uit blik met een verse paprika en koffie toe. Hoe lekker is dat na een dag fietsen. En dan nu mijn zak in. Morgen maar weer zien wat de dag brengt......